طراحی لوگو

به اطراف خود نگاه کنید! بدون شک حداقل ۳ الی ۴ لوگو را در محیط اطراف خود می بینید که نشانگر برند خاصی بوده و با مشاهده لوگو نام برند و خدمات ارائه شده توسط آن در ذهن شما نقش میبندد! لوگو ها نقش بسزایی در معرفی برند داشته و می توانند تثبیت برند در ذهن مخاطبان را به ارمغان آورند. تمامی این موارد در صورتی اتفاق میافتد که یک لوگو به صورت کاملاً حرفه ای طراحی شده باشد.

لوگو چیست؟

لوگو به یک نشان گرافیکی گفته می شود که عموماً به صورت علامت، سمبل، نوشتار و یا ترکیبی از آن ها طراحی شده و توسط شرکت های تجاری، تولیدی، صنعتی و کسب و کارهای کوچک مورد استفاده قرار می گیرد.

با دیدن یک سیب گاز زده، بدون شک برند اپل در ذهن شما نقش می بندد! این همان نقش لوگو است که برای شما توضیح دادیم. یک لوگو می تواند کاری کند تا برند مورد نظر به راحتی توسط لوگو شناسایی شده و به عنوان هدف و شخصیت آن برند تجاری عمل کند.

انواع تعرفه طراحی لوگو

طراحی لوگو و نشانه توسط طراحان از جهت تعرفه و هزینه به چند دسته تقسیم بندی می شوند که در ادامه می توانید هریک از آن را مطالعه کنید:

مراحل طراحی یک لوگوی جذاب

یک لوگو نماینده کسب و کار شما بوده و می تواند مخاطبان بسیاری را مجذوب برند شما نماید. در صورتی که یک لوگو به صورت حرفه ای طراحی گردد می تواند ارزش های کسب و کار شما را به تصویر کشیده و موفقیت را برای برند شما به ارمغان آورد. در مقابل استفاده از یک لوگوی غیر حرفه ای می تواند آسیب بسیاری به برند شما وارد کند.

بنابراین طراحی لوگو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و هرچقدر لوگوی شما ساده تر باشد بهتر قابل شناسایی بوده و ماندگاری آن نیز در ذهن بیشتر میشود. لوگوی طراحی شده توسط شما باید گذر زمان در آن نمود پیدا کرده و یک طرحی را ایجاد کنید که در اندازههای مختلف قابلیت استفاده داشته باشد.

طراحی لوگو در هفت مرحله

برای طراحی یک لوگو حرفه ای لازم است تا مراحل زیر طی شوند:

مشخص کردن هویت برند خود

هویت نام تجاری شما تنها محدود به لوگو نبوده و به غیر از لوگو شامل اجزای دیگری از جمله وب سایت، محتوای نوشتاری، تصویری و… میشود. به طور کلی هویت نام تجاری، برند شما را از سایر برندها متمایز کرده و می تواند شما را به صورت جهانی معرفی کند. بنابراین لازم است که لوگوی شما دارای تطابق کامل با سایر شاخصه های برندتان باشد.

الهام گیری

برای آن که بتوانید یک لوگوی حرفه ای طراحی کنید لازم است که تحقیقات بسیاری انجام داده و به لوگوهای اطراف خود دقت نموده و نیز با سرچ بسیار، لوگوهای رقیبانتان را نیز مشاهده کنید. آنالیز لوگوهای مختلف و رقیبان شما، می تواند سبب شکل گیری یک ایده در ذهن شما شده و با مشاهده کارهایی که دیگران برای برندسازی خود انجام داده اند، در طراحی لوگو گامی رو به جلو بگذارید.

سبک لوگوی خود را تعیین کنید

برای طراحی لوگو می توان از سبک های مختلفی از جمله لوگوی تصویری، لوگوی نوشتاری، لوگوی نمادین، لوگوی کلاسیک، لوگوی انتزاعی، لوگوی مسکات، لوگوی امبره، لوگوی مینیمال، لوگوی سه بعدی، لوگوی ترکیبی و… بهره گرفت. بنابراین لازم است ابتدا سبک لوگوی خود را تعیین کنید تا طراحی لوگو برای شما آسان تر شود.

تصمیم گیری در خصوص پالت رنگی

هنگامی که طرح رنگی برای لوگوی خود انتخاب می نمایید باید دو هدف: عکس العمل مورد انتظار از مشتریان و نیز افزایش شناخت برندتان را دنبال کنید. لوگوها بر اساس انتخاب رنگ به سه دسته لوگوهای تک رنگ، لوگوهای سیاه و سفید و نیز لوگوهای رنگی دسته بندی میشوند.

قدرت عظیم رنگ ها در معرفی برند و ماندگاری لوگو شما در ذهن را دست کم نگرفته و با استفاده از روانشناسی رنگ ها می توانید تناژهای مختلف رنگ هایی را به کار بگیرید که احساسات مشتریان شما را برانگیزد.

انتخاب فونت مناسب

همانند رنگ ها، فونت ها نیز تاثیر بسیار زیادی در طراحی لوگو دارند و می توانند شخصیت و نمایان بودن لوگوی شما را تقویت کنند. فونت های بسیار زیادی وجود دارند که می توانید از آن ها برای طراحی لوگوی خود استفاده کنید اما بهتر است که از خانواده فونت های مرسومی مانند sans-serif، serif و Script کار خود را آغاز کنید.

طراحی اولیه لوگو

اکنون که عناصر خود را مشخص نمودید، زمان آن رسیده که در نقش طراح ظاهر شده و تمامی عناصر را به دقت کنار یکدیگر قرار داده تا لوگوی شما به واقعیت تبدیل شود. دقت کنید که در هر کدام از طرح های لوگو از فونت هایی استفاده کنید که یک لوگوی خواندنی و واضح را برای شما به ارمغان آورد.

این مرحله همان مرحله ای است که شما می توانید لوگوی خود را ویرایش کرده و طرح مورد نظر خود را پیاده کنید. در این مرحله مشاهده می کنید که آیا طرحی که در ذهن شما بوده با یکدیگر هماهنگی دارد یا خیر.

اخذ تصمیم نهایی

اکنون که گزینه های مختلف لوگو را طراحی کرده و به رضایت نهایی رسیده اید، زمان آن فرا رسیده که تصمیم نهایی خود را گرفته و طرح اصلی را به اطرافیان خود نشان دهید تا واکنش آن ها را مشاهده کنید.

می توانید برای این کار از روشهای مختلفی استفاده کنید که از جمله آن به اشتراک گذاشتن لوگو در شبکه های اجتماعی و نظرسنجی از مخاطبان شما می باشد. این روش تاکتیک هوشمند بازاریابی است که می تواند مخاطبانتان را در انتخاب لوگوی شما سهیم کند.

استفاده از لوگو

اکنون که لوگوی مورد علاقه شما آماده شده و آن را در اختیار دارید زمان آن فرا رسیده که لوگو را با کیفیت بسیار بالا در رسانه های مختلف درج کرده و آن را منتشر کنید. پیش از انتشار باید از این موضوع اطمینان حاصل کنید که لوگوی ساخته شده توسط شما در هر اندازه ای ساختار و کیفیت بالای خود را حفظ می نماید.

چنان چه لوگوی شما با هر کدام از موارد فوق مغایرت داشت می توانید از یک لوگوی متغیر ساده استفاده کنید که به راحتی با تغییر سایز های مختلف هماهنگ شود.

مقالات مرتبط با لوگو

  • چرا به لوگو نیاز داریم؟ یکی از عوامل که درصد موفقیت هر کسب و کار را افزایش داده و سبب رونق گرفتن بازار [...]

    ادامه مقاله

جمع بندی

لوگو ها نقش بسزایی در معرفی برند و ماندگاری آن ها در ذهن مخاطبان دارد که میتواند برند شما را به صورت جهانی معرفی کرده و با مشاهده هر موضوع مشابه با لوگوی شما، نام برندتان را در ذهن مخاطب تداعی سازد. برای مثال با دیدن سیب زمینی در ظرف قرمز بدون شک برند مک دونالد در ذهن شما نقش خواهد بست. با توجه به اهمیتی که لوگو در معرفی و شناخته شدن برند دارد، پیشنهاد می کنیم که حتما از یک طراح لوگو حرفه ای برای طراحی لوگوی خود بهره بگیرید.

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
spinner در حال ثبت رای

دیدگاه بگذارید