دیجیتال مارکتینگ

امروزه گسترش علم و تکنولوژی سبب شده تا همگان به اینترنت دسترسی داشته و به تبع مشاغل بسیاری از مزایای آن بهره مند گردند. با افزایش دسترسی افراد به اینترنت و فضای مجازی، بازاریابی رونق ویژه ای یافته و بیش از پیش سبب بهبود برقراری ارتباط مشاغل با مخاطبان شده است. در گذشته و پیش از دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی محدود به زمان و مکان می شد، اما امروزه محدودیت زمان و مکان برطرف شده و با استفاده از دیجیتال مارکتینگ می توان محصولات و خدمات خود را به سراسر جهان معرفی و عرضه نمود.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

اگر بخواهیم دیجیتال مارکتینگ را به صورت خلاصه و با بیانی ساده تعریف کنیم می توانیم بگوییم که به هر گونه بازاریابی و تبلیغات محصولات و خدمات که از طریق دستگاه های الکترونیکی انجام می شود دیجیتال مارکتینگ می گویند. با تعریف ارائه شده حتما متوجه شده اید که دیجیتال مارکتینگ یک مفهوم جدید نیست!

دیجیتال مارکتینگ بر پایه بازاریابی از طریق دستگاه های الکترونیکی تعریف شده است! بنابراین اولین تبلیغاتی که از طریق رادیو در حدود صد سال پیش پخش شده اند نیز به نوعی دیجیتال مارکتینگ به شمار می روند! نخستین دیجیتال مارکتینگ را مربوط به تبلیغ برای یک اجرای اُپرا می دانند. پس از آن بود که دیجیتال مارکتینگ شکل گرفت.

انواع کانال های دیجیتال مارکتینگ

کانال های دیجیتال مارکتینگ به مجموعه ای از پلتفرم هایی گفته می شود که می توان از طریق آن ها به مخاطبانی که دارای هدفی نزدیک به محصولات و خدمات ارائه شده توسط برند مورد نظر است دسترسی پیدا نموده و با بازاریابی گسترده و اصولی، موفقیت را برای برند خود به ارمغان آورد.

بهترین کانال دیجیتال مارکتینگ کدام است؟

کانال های دیجیتال مارکتینگ را نمی توان به انواع بهتر و تاثیر گذارتر در مقابل ضعیف و غیر قابل تاثیر تقسیم بندی نمود! زیرا که متناسب با اهداف برند، هر کدام از آن ها می توانند عملکردی موفقیت آمیز داشته باشند.

بنابراین لازم است که ابتدا هدف خود را مشخص کرده و با توجه به اهدافتان، از بهترین روش متناسب با هدف خود استفاده کنید! به علاوه شما می توانید به صورت ترکیبی از این روش ها استفاده نموده و یک استراتژی ترکیبی را در نظر بگیرید. انواع کانال های دیجیتال مارکتینگ را در ادامه شرح خواهیم داد.

بازاریابی محتوا Content Marketing

در بازاریابی محتوا تمرکز اصلی بر روی ارتقای ارزش برند از طریق محتوای مرتبط و مفید است. با بازاریابی محتوا اعتماد به برند شما افزایش بافته و با افزایش سطح آگاهی مخاطبان، منجر به کسب نتایج مطلوب خواهید شد. برای موفقیت در این روش تنها کافی است که محتوای باکیفیت تولید و منتشر نموده و خود را به عنوان یک مرجع حرفه ای در حوزه کاری خود معرفی نمایید.

بهینه سازی موتور جستجو SEO

تحقیقات ثابت کرده است افرادی که قصد خرید آنلاین دارند، تمایل دارند تا از فروشگاه هایی خرید نمایند که دارای رتبه بالاتری در موتورهای جستجو هستند! به همین علت با سئو می توانید خود را به اول صف نتایج موتورهای جستجو رسانده و با بهینه سازی سایت خود از مزایای بی شمار آن بهره مند شوید. در این راستا لازم است که سئو درون صفحه و سئو برون صفحه خود را بهینه کنید!

بازاریابی موتورهای جستجو SEM

SEM عموما با SEO اشتباه گرفته می شود! بازاریابان با استفاده از سئو به صورت ارگانیک برای کلمات کلیدی خود رتبه بندی انجام می دهند، در حالی که SEM به افزایش ترافیک سایت از طریق انجام دادن تبلیغات پولی در موتورهای جستجو مربوط می شود! یعنی شما به ازای هر کلیکی که دریافت می کنید، ملزم به پرداخت هزینه می باشید! این نوع جستجو سبب می شود تا نتایج جستجوی شما همانند جستجوی سئو باشد.

ایمیل مارکتینگ Email Marketing

تعداد کاربران ایمیل بسیار زیاد بوده و برخلاف تصور عموم، نرخ رو به رشد آن با سرعت بسیار رو به حرکت است! طبق تحقیقات به عمل آمده، با صرف هر ۱ دلار هزینه برای هزینه تبلیغات ایمیلی، ۴۲ دلار بازگشت سرمایه خواهید داشت! ایمیل های ارسال شده به مخاطبان و مشتریان سبب جلب اعتماد آنان شده و در بسیاری از موارد به خرید مخاطب منجر می گردد.

تبلیغات کلیکی Pay Per Click

تبلیغات کلیکی انواع خاصی از تبلیغات هستند که تنها به ازای کلیک هایی که روی تبلیغ شما می شود هزینه پرداخت می نمایید. در نتیجه هزینه تبلیغات شما با هزینه کلیک مخاطبان کاملا متناسب است. هزینه تبلیغات کلیکی سیری صعودی داشته و هرچقدر روی تبلیغ برند شما تعداد بیشتری کلیک شود، هزینه بیشتری باید بپردازید!

بازاریابی شبکه های اجتماعی

نقش شبکه های اجتماعی روی بازاریابی کسب و کار مشاغل غیر قابل انکار می باشد. شبکه های اجتماعی در سال های گذشته دارای تسلط بسیاری روی رسانه های دیجیتال بوده و موفق شده اند که میلیاردها کاربر در سراسر دنیا را مجذوب خود نمایند. بدین منظور می توانید از اشتراک گذاری محصولات و خدمات خود در پست و استوری ها و یا اشتراک گذاری آن ها استفاده کنید.

محتوای حمایت شده Sponsored Content

محتوای حمایت شده به تبلیغات یک شرکت یا نهاد دیگر برای ایجاد و تبلیغات محتوای برند شما گفته می شود. یکی از انواع محتوای حمایت شده محبوب و پرطرفدار در دنیای امروزه، اینفلوئنسر مارکتینگ می باشد. در این روش برندها سعی دارند تا از افرادی که روی مخاطبان خود تاثیر مثبت و مستقیم دارند، برای بازاریابی محصولات خود استفاده کنند.

روابط عمومی آنلاین Online PR

روابط عمومی آنلاین همانند روابط عمومی سنتی می باشد با این تفاوت که دارای مزایای بی شماری بوده و شما بدون محدودیت زمانی و مکانی می توانید با مخاطبان خود از طریق فضای مجازی ارتباط برقرار کرده و بازاریابی کسب و کار خود را انجام دهید. به علاوه از این طریق می توانید از مخاطبان خود نظرسنجی نموده و با تعامل بیشتر با مخاطبان، خدمات و محصولات خود را ارتقا داده و کسب و کار خود را رونق دهید.

سخن پایانی

دیجیتال مارکتینگ دارای مباحث بسیار گسترده و وسیع بوده و در یک مقاله نمی توان تمامی بخش های آن را پوشش داد. با این حال سعی نمودیم که در این مقاله به مهم ترین و مفید ترین روش های دیجیتال مارکتینگ پرداخته و شما را در زمینه آشنایی با انواع کانال های دیجیتال مارکتینگ راهنمایی نماییم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده و روش صحیح دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار خود را یافته باشید.

امتیاز ۴.۳۵ از ۵ – ۳ رای
spinner در حال ثبت رای

دیدگاه بگذارید